Kontant har gjort mere end selv forbrugerombudsmanden for god markedsføringsskik hedder det blandt andet i begrundelsen for at Kontant modtager HBH Markedsføringsprisen.
Man kan godt have sine fans, selv om man er bidsk og er et program med tænder. Det kunne redaktionen bag forbrugermagasinet ‘Kontant’ på DR1 konstatere torsdag eftermiddag, da den fik overrakt HBH Markedsføringsprisen på Copenhagen Business School (CBS) på Frederiksberg.
Det var 18. gang, markedsføringsprisen blev uddelt, og den er indstiftet af fabrikant Henrik Bødtcher Hansen, der blandt andet er kendt for sit solarieudstyr. Prisen blev uddelt i anledning af hans 91-års fødselsdag forleden, og den skal ifølge fundatsen gives til nogen, der fremmer og støtter god markedsføringsskik og -praksis.
Kontant er måske ikke ligefrem elsket af marketingbranchen, men vi mener reelt, at prismodtageren har gjort mere end selv forbrugerombudsmanden for god markedsføringsskik, hedder det blandt andet i begrundelsen fra bestyrelsen i fonden, der består af CBS’ rektor Finn Junge-Jensen, Mads og Jens Bødtcher-Hansen samt lektor Mogens Bjerre fra CBS.
Videre hedder det, at god markedsføringsskik i høj grad også er et spørgsmål om, hvordan virksomhederne opfører sig.
Derfor er det på sin vis beklageligt, at årets prismodtager ofte retter skytset mod virksomheder, der ikke selv har været i stand til at håndtere utilfredse kunder, selv har været i stand til at indrømme fejl, eller selv har gjort noget ved åbenlyse urimeligheder. På den anden side er dette en særdeles virksom måde at arbejde på, og efter årets prismodtager har været på spil, er der ikke tvivl om, at der er røde ører i de virksomheder, som har haft fornøjelsen at møde årets prismodtager, lød det i begrundelsen.
Det var Kontant’s vært Kåre Quist og programmets redaktør Lisbeth Kølster, der tog imod prisen: en skulptur.